Pikkujoulukautta on nyt vaikea erottaa koronarajoitusten jälkeisestä ajasta. Selkeimmin pikkujoulut näkyvät pikakampausten kysynnässä.
Pikkujoulukausi on kiihtymäisillään, mutta toistaiseksi se ei näy kampaajan tuolissa. Kampaajilla on kuitenkin riittänyt syksyn mittaan kiirettä, sillä hiuksia laitetaan nyt parin kotona vietetyn vuoden jälkeen taas entiseen tapaan.
Kampaajayrittäjä Ann-Mari Ojala parturi-kampaamo Lurusta Seinäjoelta sanoo, että on vaikea arvioida tullaanko tällä hetkellä kampaajalle enemmän pikkujoulujen takia vai ihan siitä syystä, kun ihmiset ylipäänsä taas liikkuvat eri tavalla.
– Nyt halutaan uudistua. On asiakkaita jotka ovat olleet kaksi vuotta käymättä, on kasvatettu tukkaa, kuljettu pipo päässä ja maski naamalla ja nyt halutaan muutosta, Ojala kuvailee.
Mitään varsinaisia ryntäyksiä Ojala ei muista pikkujoulukausilta myöskään aikana ennen koronaa, mutta jonkinlaista muutosta näkyi siinä, että samat asiakkaat saattoivat käydä useammin pienen ajan sisällä.
– Jos oli vaikka monet pikkujoulut, niin siinä niiden välissä käytiin kyllä tukkaa siistimässä.
Aikoinaan hän muistelee aloittaneensa jo syyskuun lopussa ensimmäiset pikkujoululaitot, mutta vielä niitä ei ole ainuttakaan.
– Tänä vuonna alkaa ainakin myöhässä, Ojala miettii.
Heli Huhtala HiusStudio Helistä Seinäjoelta kertoo, että aikana ennen koronaa pikkujoulukausi näkyi jonkinasteisina ruuhkina myös kampaamon tuolissa. Huhtala sanoo, että nytkin on havaittavissa ihmisten halua uudistua, mutta on vaikea sanoa mistä se johtuu.
– Ehkä nyt leikataan vähän enemmän ja on kyllä halukkuutta muuttua, Huhtala miettii. Hän sanoo, että ei itse työskentele enää juurikaan viikonloppuisin, joten siitä syystä pikkujoulukauden tuomaan asiakasvirtaan on vaikea vastata.
Seinäjoen Hiustalossa pikkujoulukausi näkyy erityisesti pikakampauspalvelun kysynnässä.
– Vilkasta on perjantai-iltana ja heti toiseksi vilkkainta lauantaina, Seinäjoen Hiustalo Päivölän esimies Mirkka Kulmala kertoo.
Kulmala kertoo, että myös Hiustalossa on syksyn kuluessa tehty hieman normaalia enemmän mallinmuutosleikkauksia. Hän arvelee, että mallinmuutosleikkauksien kysyntä voi osittain johtua koronarajoitusten jälkeisestä ajasta, kun kotona etätöissä ollessa ei hiuksiin ole panostettu ja nyt on palattu ihmisten ilmoille.
– Siitä käytetään ihan yleisesti nimitystä koronatukka, Kulmala mainitsee, mutta huomauttaa, ettei voi tietää kysynnän johtuvan ainoastaan siitä.
– Ihmiset eivät enää kampaamokäynneillä halua puhua koronasta, joten ei mekään siitä kysellä, Kulmala kuvailee.
Tämän hetken trendeistä Ann-Mari Ojala kertoo, että nyt halutaan luonnollisempaa väriä; vaaleaa, mutta ei enää harmaanvaaleaa. Myös pitkää polkkaa leikataan paljon ja kihara pitää pintansa.
– Kiharaa laitetaan sekä naisille että miehille.
Heli Huhtala sanoo, että hänenkin kampaamossaan näkyy trendinä tällä hetkellä luonnollisuus ja hiuksia viedään nyt lähelle omaa hiusväriä.
– Luonnollisuutta haetaan vaalealla raidalla, mutta ne saavat kuitenkin olla värjätyn näköiset, Huhtala kuvailee.
Myös Hiustalossa naisasiakkaiden keskuudessa suosittua on nyt luonnollisuus.
– Nyt on menty luonnollisempaan suuntaan. Sävyt ovat lämpöisiä ja eläväisiä, Mirkka Kulmala kuvailee.
Pitkä polkka on pitänyt suosionsa mallina jo pidempään, mutta jotain uutta silläkin rintamalla.
– Kerrostukset ovat nyt tulleet uudestaan, Kulmala kertoo.
Myös Hiustalossa tehdään paljon permanenttia, mutta käytännössä vain nuorille miehille. Kulmala kertoo, että heillä naisten keskuudessa kihara pitää suosionsa kampauksena, mutta ei kestona.
– Kampauksista se on edelleen suosituin mitä tehdään, mutta kestokihara ei meillä ole mitenkään lisääntynyt. Permanenttia laitetaan nyt nuorille miehille, Kulmala sanoo ja kertoo trendin tulevan suoraan somemaailmasta suosituilta tubettajilta.
Kampaajat jakavat yhteisen huomion siitä, miten kampaamokäynneille nykyään valmistaudutaan. Ihmiset tietävät nyt mitä he haluavat jo kampaamon tuoliin istuessaan.
– Ennen pyydettiin “vähän jotain tämän tyylistä”, mutta nyt sanotaan, että “tämän minä haluan”, Huhtala kuvailee.
– Some sen tekee. Sieltä on kuva näyttää jo valmiiksi. Ei meilläkään enää valmiita mallikirjoja juuri katsota, vaan tiedetään jo tullessa mitä halutaan, Kulmala kiteyttää.