Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Circular Monday herättelee ostamaan ekologisesti: "Pikamuoti ei ole enää mitään pikamuotia, vaan ultrapikamuotia"

Circular Monday -kampanjaa vietetään vuosittain Black Friday -viikon maanantaina. Seinäjokelainen Vaatelainaamo Tanttu on yksi sadasta kampanjassa mukana olevasta suomalaisyrityksestä.

Tänään maanantaina vietetään Circular Monday -nimistä kiertotalouden merkkipäivää. Circular Mondayn avulla on tarkoitus nostaa esille ympäristölle parempia kulutusvalintoja. Kampanja sijoittuu välimaastoon Black Fridayn ostohysterian ja Älä osta mitään -päivän totaalikieltäytymisen välillä. Ostaminen on sallittua, jopa suotavaa, kunhan ostaa ekologista – jotain sellaista, mikä ei kuluta luonnonvaroja.

Circular Monday on kansainvälinen kampanja, jota vietetään yli 30 maassa. Suomesta kampanjaan osallistuu yli sata yritystä. Yksi näistä on Seinäjoella toimiva Vaatelainaamo Tanttu.

Vaatelainaamo Tanttu on perustettu Seinäjoelle vuonna 2019. Yrityksen idea perustuu jakamistalouteen. Käytännössä asiakas liittyy jäseneksi, joka oikeuttaa hänet lainaamaan tietyn määrän vaatteita tietyksi ajanjaksoksi kerrallaan. Vuokra-ajan umpeuduttua asiakas huoltaa vaatteen ja palauttaa liikkeeseen. Valikoima sisältää juhlavaatteiden lisäksi aivan tavallisia arkisia käyttövaatteita.

Yrittäjä Johanna Rintamäki kertoo, että seinäjokelaiset ovat ottaneet vaatelainaamon hyvin vastaan.

– Kyllä voisi sanoa, että paremmin mitä uskallettiin haaveilla. Tietysti korona-aika oli meillekin haastava, mutta se oli kaikille sama, Rintamäki sanoo ja mainitsee, että tällä hetkellä erityisesti pikkujoulukausi näkyy asiakkaiden keskuudessa.

Tantun ekologisuus ei rajoitu ainoastaan jakamistalouteen, vaan kaikki vuokrattavat vaatteet ovat kotimaisia ja ekologisesti tuotettuja. Tämän päivän tapaan moni kotimainen vaatemerkki valmistuttaa vaatteensa ulkomaisissa tehtaissa, mutta tuolloinkin tuotantolaitosten työolosuhteet on oltava vastuulliset ja ekologiset. Jokaisen vaatebrändin taustat ovat yrittäjillä tiedossa.

– Aika avoimesti brändit itse viestivätkin vastuullisuudestaan, mutta joitakin taustoja ollaan selvitetty. Esimerkiksi Kiinassa valmistettuja tuotteita me vältetään, koska kukaan ei pysty niitä oloja varmistamaan. Monilla kotimaisilla merkeillä on vastuullisesti toimiva tehdas Portugalissa tai Virossa, osalla vielä kotimaassakin, Rintamäki mainitsee.

Vaatelainaamo Tanttu on ollut alustaan alkaen mukana Circular Monday -kampanjassa. Aihe on Rintamäelle tärkeä, hän haluaa herätellä ihmisiä havahtumaan nykypäivän kulutushysteriaan.

– Pikamuoti ei ole enää mitään pikamuotia, vaan ultrapikamuotia, Rintamäki harmittelee. Hän mainitsee joitakin kiinalaisia verkkokauppoja, joiden algoritmit tietävät jo kuukauden etuajassa, mitä ihminen haluaa seuraavaksi.

– Ja kaiken lisäksi näistä yrityksistä ei löydy mitään tietoa, ne plagioivat suoraan tunnetuilta merkeiltä, eivätkä tuotteet sitten lopulta edes ole sitä mitä annettiin olettaa. Tuotteet ovat myös niin halpoja, ettei niitä jakseta palauttaa ja jätevuoret kehitysmaissa vaan kasvavat.

Rintamäki kehottaakin ihmisiä pohtimaan omia kulutustottumuksiaan uutta vaatetta ostaessaan.

– Kannattaa miettiä, että tarvitsenko tätä todella, löytyykö kaapistani jo tällainen, voisinko hankkia tämän käytettynä tai lainata sen. Ja jos päätyy ostamaan, niin ostaa mahdollisimman vastuullisesti tuotetun.

Rintamäki mainitsee, että esimerkiksi kenkiä huolletaan aivan liian vähän.

– Moni ajattelee, että samalla rahalla saa uudet, mutta kestääkö maapallo sitä, Rintamäki kysyy ja miettii, että huoltopalveluja tarjoavien yritysten kuulusi saada jonkinlaista verohelpotusta vastuullisuudestaan.

Hän muistuttaa, että myös vaatteen huoltaminen on yksi osa ekologisuutta.

– Ihmiset pesevät vaatteita aivan liikaa. Monesti riittää vaatteen huolellinen tuulettaminen. Ja tietysti kun pestään, on pesuaineisiin syytä kiinnittää huomiota, että nekin ovat ekologisia.

Circular Monday on sekä kampanja että ympärivuotinen sivusto, joka toimii kiertotalouspalveluiden tietokantana. Suomessa kampanjaa on vietetty vuodesta 2019 ja kampanja ajoittuu aina Black Friday -viikon maanantaille, tänä vuonna sitä vietetään siis maanantaina 21.11.

Circular Monday tunnettiin aikaisemmin nimellä White Monday. Kampanja on voittoa tavoittelematon ja se järjestetään vapaaehtoisvoimin.