Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kyrkösvuoren rantapolun pitkospuut valmistuvat ensi kesänä: "Ilman kumisaappaita siellä ei ole päässyt kuivin jaloin kulkemaan"

Kuntoilijoiden ja ulkoilijoiden ei enää pitkään tarvitse kierrellä Kyrkösvuoren rantapolun vetisiä paikkoja, sillä polulle valmistuu ensi kesäksi pitkospuut.

Urakan toteuttaa Lakeuden Latu ja Polku ry, jonka noin kymmenhenkinen aktiivisten jäsenien ryhmä on ahkeroinut työmaalla keväästä alkaen. Idea hankkeeseen lähti kökkäporukalta itseltään.

– Tykkäämme lähiluonnossa liikkumisesta ja ajatus pitkospuiden rakentamisesta lähti yhdistyksen keskuudesta. Rantareitti on märkinä vuodenaikoina paikoitellen vaikeakulkuinen ja ilman kumisaappaita siellä ei ole päässyt kuivin jaloin kulkemaan. Polun kunnon tullessa puheeksi päätettiin kokeilla, löytyisikö sen kunnostamiseen rahoitusta, kertoo Pentti Toivonen, yksi Lakeuden Latu ja Polku ry:n puuhamiehistä.

Pitkospuiden toteutus tapahtuu yhteistyössä Seinäjoen kaupungin liikuntatoimen kanssa.

– Hankkeen kustannusarvio on 15 000 euroa, ja rahoitus on saatu OmaSäästöpankkisäätiöltä. Valmista on loppukesästä 2023, selvittää Toivonen.

Latu ja polku ry:n aktiivit ovat toteuttaneet hankkeita vuosittain.

– Tämä sama porukkamme rakensi viime syksynä uuden laavun vuosi sitten polttamalla tuhotun järvilaavun tilalle. Rakennusprojektit on mukavia ja kun niitä on tehty useampi, on kertynyt uskallusta lähteä hankkeisiin. Eläkeläisporukalla tekemiseen on aikaa ja intoa. Tämä on stressitöntä tekemistä, välillä juodaan nuotiolla kahvit ja paistetaan makkarat, Toivonen naurahtaa.

Pitkospuut rakennetaan lehtikuusesta, joka soveltuu kestävänä puulajina käyttöön paremmin kuin mänty tai kuusi.

– Pituutta koko reitillä on 3 kilometriä, pitkospuita tulee 300 metrin matkalle. Materiaali on paikalliselta sahalta hankittua lehtikuusilankkua. Tässä vaiheessa pääosa reitistä on jo käyttövalmiina.

Vaikeakulkuisessa maastossa puiden kuljettaminen reitin varteen ei onnistu autolla tai mönkijällä, vaan miesten piti ideoida veneellä tapahtuva uitto.

– Katsottiin sopivat paikat uittoreiteille ja veneellä soutaen kuljetettiin puut uittaen rannalle. Vaati kymmenisen soutureissua, että puutavara saatiin vedettyä perille, kertoo Toivonen projektin haasteista.

Yksi haastava vaihe on vielä jäljellä, portaat Kyrkösvuoren kupeeseen. Talven ajan aktiivinen porukka vetää henkeä ja nauttii ulkoilusta laduilla ja poluilla.

– Kevään hommia on rakentaa rappuset reitin jyrkkään nousuun sekä tehdä opastekartat ja reittimerkinnät. Ideoita on jo jatkoonkin, kun tämä hanke saadaan valmiiksi, vakuuttaa Toivonen.